امضای قرارداد نوسازی هزار دستگاه کامیون و کشنده در بخش حمل و نقل جاده ای

4.5
(2)

قرارداد نوسازی یک هزار دستگاه کامیون و کشنده میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، بانک توسعه تعاون و شرکت ایران‌خودرو دیزل در حضور  وزیر راه و شهرسازی و سرپرست وزارت صمت ‌امضا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم اظهار کرد: ما با ساز و کار کارآمد و با درک واقعیت به حل مساله نگاه می کنیم به طوری که در قرارداد قبلی با بخش خصوصی که برای نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه منعقد شد، امسال بیش از ۲۰۰۰ دستگاه از محل این قرارداد نوسازی می شود.
وی افزود: در قرارداد امروز بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه ناوگان فرسوده نوسازی می شود، اگرچه استعداد نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه ناوگان دیگر نیز در ادامه این قرارداد در مجموعه ایران خودرو دیزل وجود دارد.
اسلامی با بیان این که در وزارت راه و شهرسازی برنامه سه ساله ای برای نوسازی ناوگان با عمر ۴۰ تا ۶۰ سال را تعریف شده است، گفت: این برنامه با استفاده از منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و سایر منابع مرتبط با صرفه جویی سوخت، همچنین پیش پرداخت حداقلی از سوی متقاضیان برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه ناوگان فرسوده عملیاتی می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم نوسازی ناوگان بار برون شهری کشور در ایجاد اشتغال و ارتقای بهره وری بیان کرد: مجلس و دولت به نتایج نوسازی ناوگان در کاهش مصرف سوخت از ۶۰ لیتر به ۳۵ لیتر اهتمام ویژه دارند و تمهیدات لازم را اندیشه می کنند.
بر اساس این گزارش جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت در این جلسه گفت: ایران خودرو دیزل ظرفیت و توانایی انجام این قرارداد و اقدامات بزرگ تر را دارد و با توجه به نیاز کشور برای نوسازی ۵۲ هزار دستگاه ناوگان فرسوده علاوه بر انجام تعهدات این قرارداد به تامین ۱۵ هزار دستگاه دیگر برای نوسازی ناوگان فرسوده بار برون شهری فکر می کنیم.
وی افزود: بر اساس برآورد انجام شده، این امکان وجود دارد که ناوگان فرسوده با عمر بیش از ۴۰ سال را از محل صرفه جویی مصرف سوخت ظرف مدت دو سال نوسازی کنیم.
عزت الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: باید از  ظرفیت تولید داخلی خودرو در کشور استفاده حداکثری کرد و علاوه بر رفع نیازهای داخل، ظرفیت صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه را فراهم کنیم.
وی بر اهمیت وجود تضامین خرید تولیدات داخل تاکید کرد و گفت: این هفته جلسه ای در کمیسیون صنایع و معادن با حضور وزرا و حتی شهردار تهران برگزار می شود که امید است به طور جدی موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را سازماندهی کرده و طرح و برنامه ها را عملیاتی و روز به روز ظرفیت ماشین های سنگین را بالا ببریم.
عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این که از مجموع ۳۸۷ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بار برون شهری، ۵۲ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال و ۵هزار دستگاه کامیون بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند،خاطرنشان کرد: قرارداد نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه از این ناوگان امروز با تسهیلات ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله طی قراردادی با ایران خودرو تامین می شود.
وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این قرارداد حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است و ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز به عنوان تسهیلات این قرارداد در نظر گرفته‌شده که شامل ۶۰ درصد قیمت ناوگان نو با بازپرداخت پنج ساله است.
حسن نیا گفت: آورده متقاضیان در این طرح ۴۰ درصد مبلغ ناوگان نو در نظر گرفته‌شده و الزامات آن اسقاط حداقل یک کامیون فرسوده به ازای هر دستگاه کامیون نو است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: مدت این قرارداد ۱۲ ماه، سود تسهیلات سهم متقاضی ۹ درصد و سود تسهیلات سهم دولت نیز ۹ درصد در نظر گرفته‌شده است.
وی افزود: قرارداد دیگری طی سال جاری برای نوسازی ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دستگاه دیگر با ایران خودرو دیزل منعقد خواهد شد که بازگشت سرمایه دولت را به همراه دارد.
فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از رشد ۲۱ درصدی در صنعت دیزل خبر داد و گفت:  در این قرارداد سفارش‌گذاری از قبل انجام شده است و بخشی از قرارداد فی مابین از قبل فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: تداوم این اقدام اشتغال زایی و رونق تولید را به همراه دارد، همچنین زمینه بازسازی ناوگان فرسوده فراهم و انگیزه بالایی در این زمینه ایجاد شده است.
محمد زالی مدیرعامل ایران خودرو دیزل نیز  ظرفیت این مجموعه صنعتی را ۱۲ هزار کامیون و کشنده ذکر کرد و گفت: با شروع قراردادهای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل بار برون شهری این امکان وجود دارد تا ناوگان با عمر ۱۵ تا ۲۰ سال را در صف نوسازی قرار دهیم.
وی از وزیر راه و شهرسازی به خاطر  تدبیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل بار برون شهری فرسوده با استفاده از توان داخل قدردانی کرد و گفت: ما در شرایط تحریم قصد داریم تولید خود برای نوسازی ناوگان را به ۵۰۰۰ دستگاه و سپس به ۱۲ هزار دستگاه افزایش دهیم.
بر اساس این گزارش متقاضیان نوسازی ناوگان فرسوده پس از دریافت پیامک برای ثبت نام باید مدارک هویتی خود و خودرو ملکی را به همراه داشته باشند.

به این باربری امتیاز بدهید

میانگین امتیاز کاربران: 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

منبع عصر اقتصاد
سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)