جزئیات تورم کالا و خدمات مصرفی خانوار/ تورم حمل‌ و نقل؛ ۴۹ درصد

4.8
(4)

به نقل از خبرگزاری مهر، تغییر شاخص قیمت کالا بر اساس ماه مشابه در سال قبل، شاخصی است که می‌تواند اطلاعات مناسبی از تغییر حجم سفره خانوار بدهد. در ماه خرداد، این نرخ تورم به ۲۲.۵ درصد رسید یعنی به طور متوسط خانوارها ۲۲.۵ درصد برای مخارج زندگی خود بیشتر از خرداد ۹۸ هزینه کرده‌اند.

اما این هزینه برای خانوار شهری و روستایی تفاوت‌هایی داشته است که توجه به آن می‌تواند بابت سیاست‌گذاری‌های مربوطه مورد توجه قرار گیرد. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۲.۷ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۱.۴. واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۱.۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

وضعیت تورم مسکن

بررسی‌ها در زمینه هزینه خانوار در بخش مسکن نشان می‌دهد که به صورت میانگین مردم کل کشور برای مسکن نسبت به خرداد پارسال ۲۱.۷ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد برای این موضوع ۲۲.۶ درصد بوده است. همچنین تورم مسکن نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه سال ۹۹، به میزان ۱.۴ درصد رشد داشته است.

بررسی تغییر قیمت در بخش شهری نشان می‌دهد تغییر قیمت مسکن در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸، ۲۲.۲ درصد و تغییر قیمت مسکن در بخش روستایی، ۱۵.۶ درصد بوده است.

وضعیت تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها

بررسی‌ها در زمینه هزینه خانوار در بخش گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها نشا ن می‌دهد که به صورت میانگین مردم کل کشور برای گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها نسبت به خرداد پارسال ۱.۶ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد برای این خوراکی ۲۴.۷ درصد بوده است. همچنین تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه سال ۹۹، به میزان ۳.۷ درصد رشد داشته است.

بررسی تغییر قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها در بخش شهری نشان می‌دهد تغییر قیمت این خوراکی در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸، ۱.۸ درصد و تغییر قیمت این خوراکی در بخش روستایی، ۰.۷ درصد بوده است.

نکته قابل توجه آنجاست که نرخ تورم نقطه به نقطه گوشت قرمز و ماکیان برای خانوار روستایی منفی ۰.۶ بوده است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی

وضعیت تورم حمل و نقل

بررسی‌ها در زمینه هزینه خانوار در بخش حمل و نقل نشان می‌دهد که به صورت میانگین مردم کل کشور در بخش حمل و نقل نسبت به خرداد پارسال ۴۸.۶ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد برای این موضوع ۴۵.۱ درصد بوده است. همچنین تورم حمل و نقل نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه سال ۹۹، به میزان ۰.۵ درصد رشد داشته است.

بررسی تغییر قیمت حمل و نقل در بخش شهری نشان می‌دهد تغییر قیمت حمل و نقل در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸، ۴۸.۱ درصد و تغییر قیمت حمل و نقل در بخش روستایی، ۵۱.۹ درصد بوده است.

به این باربری امتیاز بدهید

میانگین امتیاز کاربران: 4.8 / 5. تعداد آرا: 4

منبع خبرگزاری مهر
سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)